Maestría en Neuropsicopedagogía RE (Colección Restringida)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Maestría en Neuropsicopedagogía RE (Colección Restringida) by Author "Toro, Carlos Andrés"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Relación de la Memoria de Trabajo y la Motivación en el Rendimiento Académico de Estudiantes en Situación de Extraedad(Universidad Católica Luis Amigó, 2024) Montoya López, Ana María; Toro, Carlos AndrésEl artículo analiza la relación entre la memoria de trabajo, la motivación y el rendimiento académico en estudiantes en situación de extraedad. Se describen los fundamentos teóricos y metodológicos, incluyendo el enfoque cuantitativo, el diseño no experimental y los instrumentos utilizados TOMAL, MSLQ y boletines académicos. Se presentan los resultados, destacando las correlaciones entre las variables. La discusión aborda la importancia de enfoques personalizados y la influencia de la extraedad. Las conclusiones resaltan la necesidad de estrategias integrales que aborden los aspectos cognitivos, emocionales y sociales. Las recomendaciones sugieren investigaciones longitudinales, análisis de subgrupos e incorporación de variables mediadoras y moderadoras, así como evaluaciones cualitativas para comprender las experiencias de los estudiantes en situación de extraedad.Item Working memory and intrinsic motivation in oral skills performance in english as a foreign language student(Universidad Católica Luis Amigó, 2024) De La Hoz Cuartas, Darlin Eduardo; Toro, Carlos AndrésThis article presents findings from a research project conducted between 2022 and 2024 involving high school students from a private school in Medellin. The study aims to analyze the impact of Working Memory (WM) and Intrinsic Motivation (IM) on the performance of oral skills in English as a foreign language (EFL). A correlational research design was employed to explore the relationships between these variables. Measurement involved the use of the Motivational Assessment Questionnaire of the Learning Process (EMPA), the Working Memory Index of the Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV), the Controlled Oral Word Association Test (COWAT), and the standardized Cambridge A2 Key (KET) test. Results suggest a moderate positive influence of WM on oral performance, while IM displays a positive but statistically insignificant correlation. It is proposed that investigating the interplay between WM and IM could be a promising avenue for future research, underscoring the significance of cognitive and motivational factors in language acquisition.