Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Suescún Giraldo, Claudia Marcela"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 9 of 9
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Conscious Learning: Improving the quality of oral presentations in students of 6th grade
    (Universidad Católica Luis Amigó, 2024) Amu Hurtado, Heimy Tatiana; Aguirre Niño , Juan José; Andrade Florez, Yirleza; Montoya Grajales, Alejandro; Suescún Giraldo, Claudia Marcela
    Esta investigación tiene como objetivo determinar cómo los materiales de apoyo y las estrategias de manejo corporal pueden mejorar la confianza de estudiantes de sexto grado en producciones orales en inglés como lengua extranjera. El objetivo principal del proyecto fue mejorar las habilidades de los estudiantes para hablar en público, enfocándose en un grupo de 10 estudiantes de una escuela privada en Medellín. Estos estudiantes fueron observados semanalmente durante cinco meses a través de diferentes herramientas de recolección de datos y sesiones diseñadas para crear entornos de aula que fomenten producciones orales con mayor confianza. El estudio analizó cómo los materiales adicionales pueden abordar desafíos comunes, como la timidez, el compromiso, la ansiedad al presentar y la dependencia de materiales de apoyo que suelen afectar a los estudiantes al hablar en público. Los resultados revelaron que las estrategias aplicadas tuvieron un impacto positivo en las presentaciones orales de los estudiantes, ayudándolos a manejar su ansiedad y a tener más confianza. Estos hallazgos sugieren que enfoques similares podrían ser beneficiosos en otros contextos educativos, abriendo nuevas posibilidades para fortalecer la confianza y las habilidades de comunicación de los estudiantes en el aprendizaje de idiomas. En general, los resultados destacan el valor de los materiales de apoyo y el diseño estratégico del aula para crear un ambiente más cómodo para los estudiantes que están aprendiendo a comunicarse en inglés.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Critical Literacy development through the use of sketchbooks in a rural EFL classroom
    (Universidad Católica Luis Amigó, 2024-11) Acevedo, Deisi Carolina; Garcés Villa, Ana María; Pelaes López, Mariana; Antonio Díaz, Julieth Caroline; Suescún Giraldo, Claudia Marcela
    This study explores the use of sketchbooks as a multimodal learning strategy to describe its role in promoting critical literacy (CL) among teenage English as a Foreign Language (EFL) learners in rural Antioquia (Colombia). Using action research methodology, the study was conducted in a public rural institution, integrating multimodal pedagogy and texts to foster critical engagement with their own socio-cultural realities. Data were collected through observations, student-created sketchbooks, and focus group discussions. Three key findings emerged: (1) The influence of students' involvement with sketchbooks on CL development; (2) the correlation between context-specific materials and learners' sociocultural awareness; and (3) the double-edged role of native language in foreign language acquisition. This research underscores the need for innovative approaches to language learning that encompass critical engagement with sociocultural realities, thus proposing the sketchbooks and challenging future researchers to explore additional implementation cycles of this research, balancing CL development with EFL proficiency in rural settings.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Estrategias pedagógicas implementadas en la enseñanza del inglés como lengua extranjera en niños con trastorno del espectro autista. Una revisión sistemática
    (Universidad Católica Luis Amigó, 2021) Figueroa Peña, Luz Gloria; Suescún Giraldo, Claudia Marcela
    El autismo es un trastorno del desarrollo cerebral donde sus causas se desconocen hasta el momento. En el presente trabajo se realizó una revisión bibliográfica la cual aborda los estudios existentes sobre autismo y también acerca del aprendizaje de segundas lenguas en la población infantil con Trastorno del Espectro Autista (TEA). Se hace un análisis de la literatura existente para luego finalizar por encontrar las diferentes estrategias para enseñar segundas lenguas a la población con este trastorno.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Extensive reading to foster engagement and critical thinking in EFL classroom
    (Universidad Católica Luis Amigó, 2023-05) Johnson James, Gisseth Alicia; Gónzalez Pantoja, Jose Fernando; Martínez Jaramillo, Daniela; Suescún Giraldo, Claudia Marcela
    The lack of motivation and engagement of 10º grade students in English class pose a significant challenge in fostering a meaningful learning environment. Many students find lessons uninteresting, they struggle with understanding the language and show little willingness to participate. Furthermore, reading activities are often superficial and not prioritized, contributing to a disengaged learning experience. This qualitative study, framed within an action research methodology, aims to explore strategies for enhancing students engagement and promoting critical thinking through extensive reading (ER) practices in the EFL (English as a Foreign Language) classroom. Data collected through classroom observations, surveys, interviews, and reflective journals to identify approaches that foster deeper engagement, and learning outcomes. The findings revealed that the proper development and application of extensive reading have influenced participants' enjoyment and critical thinking. Besides, there are some constraints to consider when applying this reading strategy because they have an important role in the reading process. Finally the study offers practical recommendations for teachers and pre-services teachers seeking to cultivate a reading culture inside the EFL classroom, promoting students critical thinking and engagement with the use of different materials and strategies that connect to their own experiences and realities, making a meaningful learning environment.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Management of Semilleros in the area of Language Teacher training: a comparative study
    (Universidad Católica Luis Amigó, 2024) Cataño Buritica, Joshua; Suescún Giraldo, Claudia Marcela; Abad Olaya, José Vicente
    Research Incubators are spaces for formative research with voluntary participation by students and coordinating teachers. They are important components in the research schemes of universities and are fundamental in the field of teacher training of any discipline. This paper intends to know the factors associated with educational management that affect the permanence of the Research Incubators in the area of language teacher training, in three universities in the department of Antioquia (Colombia). Using a qualitative research strategy and through a multiple case study, a group of nine participants, made up of students, coordinating teachers of research incubators and administrative staff were interviewed to know their perceptions about the factors that affect their management. The results highlight the importance of the articulation of endogenous and exogenous factors for the correct functioning of the research incubators, among which motivation, affectivity, participation in knowledge networks, and institutional funding, among others, stand out. In addition, conclusions and recommendations are presented for improving the management processes of these formative research spaces both internally and at an institutional level.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Pre-service teachers facing inclusion in the classroom
    (Universidad Católica Luis Amigó, 2024) Arias Ciro, Dianelly; Valencia Sánchez, Leandro; Sepúlveda González, Gabriel; Suescún Giraldo, Claudia Marcela
    En la actualidad, la promoción de la educación inclusiva se ha convertido en un factor importante para garantizar el acceso de todos a la educación, principalmente el de las personas con necesidades educativas especiales (NEE). Este trabajo pretende analizar cómo los docentes en formación caracterizan su práctica y desempeño en la sociedad a través de una investigación co-etnográfica, dados los desafíos que presenta la educación. Los resultados de este estudio destacaron aspectos relevantes que afectan al desempeño de los docentes en proceso de formación, que han enfrentado no solo dificultades, sino también actitudes positivas frente a la educación inclusiva. Este estudio contribuyó a construir el concepto de preparación que tienen los docentes en formación sobre la enseñanza en aulas inclusivas y, además, identificó experiencias que les llevan a ser conscientes de ello.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Reading in Elementary School and Its Connection to Motivation and Social Issues
    (Universidad Católica Luis Amigó, 2020) Gaviria Sánchez, David; Orrego Ríos, Diana Marcela; Alcalá Ibáñez, Manuel Mateo; Acevedo Acero, Lizney; Suescún Giraldo, Claudia Marcela
    Reading in Elementary School and Its Connection to Motivation and Social Issues Abstract: Learning motivation has always been a matter of concern among scholars and researches, as it determines and influences students’ success or failure regarding their academic performance. The purpose of this study was to increase the levels of motivation through reading as a foreign language in fifth grade students from a Colombian public school located in the municipality of Bello, Antioquia by means of certain social features, however, it was firstly necessary to diagnose key factors that influence students level of motivation such attitudes towards reading in English as foreign language, as well as their current level. Key words: Literacy, Reading Motivation, Social Context
  • No Thumbnail Available
    Item
    Teaching through movement: Gestures and teachers’ confidence
    (Universidad Católica Luis Amigó, 2024-11) Grajales Velázquez, Diego Alejandro; Barrera Gómez, Valeria; Suaza Largo, Tomás; Suescún Giraldo, Claudia Marcela
    Reconociendo que la comunicación no verbal constituye una porción significativa de las interacciones interpersonales, esta investigación enfatizó el papel de los gestos intencionales para mejorar la claridad de la comunicación y la efectividad de la enseñanza. A través de un análisis cualitativo con herramientas variadas y semiestructuradas realizado en diversos contextos educativos incluyendo instituciones académicas privadas de Medellín, Antioquia. Los hallazgos apuntan a varios elementos que tienen un impacto significativo en los resultados de la enseñanza, frente a los métodos tradicionales de enseñanza sugiriendo que la clave para una enseñanza efectiva podría estar relacionada con la personalidad física y la identidad del profesor durante sus interacciones con los estudiantes. Esta investigación abordó un vacío notable en la literatura con respecto a la posible relación entre la comunicación no verbal, específicamente los gestos y su impacto directo en la confianza de un profesor, particularmente en el contexto colombiano. El objetivo de esta investigación es animar a los futuros educadores a utilizar los gestos y analizar su lenguaje corporal en sus prácticas pedagógicas.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    The use of games to engage elementary students with ADHD during English learning process
    (Universidad Católica Luis Amigó, 2022) López Maya , Tatiana; Estrada Ríos, Laura Carolina; Quiceno Sosa, Evelin Cristina; Suescún Giraldo, Claudia Marcela
    The purpose of the research is to investigate how the teachers of the Marco Fidel Suárez Educational Institution implement the use of games and didactic materials in their teaching practices to help students feel included, and achieve significant learning, evidencing said achievements from their orientation to through different strategies. implemented in classes. This study provides background on the use of games and teaching materials in the classroom and explores student outcome responses to teaching practices. The research was carried out under a qualitative approach. This research is based on socialist construction. The analysis of the data allowed us to observe the lack of didactic material to be used during the development of the classes and the lack of training of the teachers in the population with special educational needs, specifically in children with ADHD.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback