Maestría en Fundamentos de la Docencia en Lenguas Extranjeras

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    The impact of reading strategies through children's literature. A case of prospective teachers
    (Universidad Católica Luis Amigó, 2024) Gil Ardila, Julieth Nathaly; Gómez Betancur, Martha Inés
    Este proyecto de investigación acción, se realizó para conocer el impacto de las estrategias de lectura a través de la literatura infantil incide en el desempeño de los futuros docentes del programa de Licenciatura en lenguas extranjeras con énfasis en inglés. El proyecto se llevó a cabo en una Institución privada de la ciudad de Medellín, Colombia, específicamente en la Universidad Católica Luis Amigó con futuros docentes que forman parte del curso Práctica en infancia I. Los datos se recolectaron a través de un cuestionario, un taller y una entrevista; estos fueron triangulados y analizados posteriormente. Los hallazgos enfatizan la importancia crucial de los programas integrales de formación docente a la hora de educar a los futuros maestros para que aborden eficazmente las diversas necesidades de lectura de sus alumnos. Al integrar el conocimiento teórico con la práctica, los maestros en formación estarán más preparados para cultivar un entorno de aprendizaje estimulante y eficiente que pueda motivar a los jóvenes estudiantes y facilitar su crecimiento educativo.
  • Item
    Parallel Teaching in Primary School Language Courses: Voices from EFL Teachers
    (Universidad Católica Luis Amigó, 2024) Ríos Gallego, Juan Pablo; Restrepo Bolívar, Erika Marcela
    This interpretive phenomenological study aimed at unveiling the meanings that, based on their lived experiences, five primary school English Foreign Language (EFL) teachers assign to Parallel Teaching at a Colombian private school. Data were collected through the implementation of photovoice, semi-structured interview, and focus group interview techniques. Findings revealed the relevance participants attach to specific personal and professional conditions to co-teach; the need for playing flexible roles to meet school expectations, and for embracing individual differences; the recognition of unexpected challenges, as well as what they consider strategies to cope with these. This study provides insights into how EFL teachers have lived one model of collaborative teaching (co-teaching) in their unique context, and how this experience guides their practice. It argues the need to surpass the existing theoretical frameworks to co-teach, and to understand this phenomenon from teachers’ voices, in order to adapt and contextualize co-teaching models, instead of adopting and forcing their implementation in educational scenarios.
responsive footer design codepen